Museot/ Museums

Lähde aikamatkalle entisaikojen maailmaan ja kohtaa pohjalainen talonpoikaisperinne ja rakennuskulttuuri Etelä-Pohjanmaan museoissa.

Our ancestors built large red two-story wooden houses just to show their so-called "greatness" to their neighbours. Nowadays these nostalgic buildings can be visited e.g. as local arts-and-crafts museums representing old-world ostrobothnian peasant lifestyle. Our military and civil guard history is also viewed in many museums in our area. Museums of our area are listed by municipalities, you can choose the name of the municipality below.

Valitse:
Alajärvi
NELIMARKKA-MUSEO

Etelä-Pohjanmaan aluetaidemuseo
Pekkolantie 115
62900 Alajärvi
p. +358 (0)6 557 2129
E-mail
www

Avoinna ti-pe 11-17, la 12-16, su 12-17, ma suljettu
Open Tue-Fri 11 am - 5pm, Sat 12 am - 4pm, Sun 12am - 5pm, Mon closed.

Taiteilija Eero Nelimarkan Alajärvelle rakennuttama museo avattiin vuonna 1964. Aluetaidemuseoksi museo nimettiin 1995. Nelimarkka-museo panostaa eritoten taidekasvatustyöhön: museossa järjestetään työpajoja ja tapahtumia koululaisille ja päiväkoti-ikäisille. Museon tehtäviin kuuluu myös Eero Nelimarkan ja pohjalaisen taiteen tutkimus.

The artist Eero Nelimarkka built his museum in Alajärvi, and it was opened 1964. Nelimarkka Museum is the youngest Regional Art Museum in Finland (1995). Its interests lie in the art education: workshops are organized for children of different ages, ranging from nursery age school children to adults. The museum is also responsible for research of Ostrobothnian art and artists.

 
TULUUTIN MAKASIININ KOTISEUTUMUSEO

Alajärvi-seura ry, pj. Arvo Penttilä
p. +358 (0)6 557 2471
Avoinna kesäsunnuntaisin tai sopimuksen mukaan. Open every Sunday in summer time or by appointment.

Järviseudun talonpoikaisesineistöä lainajyvämakasiinissa. Esineistöä kivikaudelta.

Ostrobothnia’s lake district’s traditional rustic items are exhibited inside an old granary with some items dating back to the stone age.

 
TULIVUORIKESKUS JA JALOKIVIMUSEO

Lehtotie 15
62940 Hoisko
p./fax: +358 (0)6 557 3950
p. +358 (0)50 342 1499
E-mail
www
Avoinna ma-pe klo 10-17, la klo 9-14, su 11-17. Open Mon-Fri 10am - 5pm, Sat 9am - 2pm, Sun 11am-5pm.

Tulivuorikierroksella voi kokea, miltä tuntuu maanjäristys, tai millainen on geysirin räjähtävä purkausvoima. Tarjolla on myös runsaasti tietoa kivistä, geologiasta yleensä sekä aitoja kivinäytteitä ja fossiileja.  Lisäksi Tulivuorikeskuksessa voidaan järjestää tilaisuuksia syntymäpäiväjuhlista tuote-esittelyihin.

How the Volcano acts during the eruption? Have you ever experienced the earthquake safely? Now you have a unique opportunity to experience this and lots of more in the first Volcano Centre in Europe during your trip to Finland. There is plenty of information about stones, minerals and geology. You can also see jewels and other rock samples from all over the world in a free stone exhibition and have private events like birthdays and product presentations.
 
LEHTIMÄEN KOTISEUTUMUSEO

Kirkonkyläntie 220
63500 Lehtimäki
p. +358 (0)50 401 5770 /Tuomo Puumala

LEHTIMÄEN RÄNKIMUSEO

Opistotie 1
63500 Lehtimäki
p. +358 (0)400 216 384
Lehtimäen Opiston pihapiirissä

Lehtimäen Opiston pihapiirissä sijaitsee vanha riihi, jonka paikalliset lionsklubilaiset ovat kunnostaneet kesäkäyttöön. Riiheen on koottu ”ränkimuseo”, jossa on esillä länkiä ja niiden valmistamiseen tarvittuja työkaluja. Kesäkaudella riihessä ja sen ympäristössä järjestetään monenlaisia tapahtumia.

On the courtyard of Lehtimäki opisto is an old drying house which the local members of Lions Club have renovated for summer use. Inside the drying house is a so called ‘Ränkimuseo’ where horse collars and tools used to make them are exhibited. In summertime a number of events are held inside the drying house and its surroundings.
 
VILLA NELIMARKKA

Pekkolantie 6762900 Alajärvi
p. +358 (0)6 557 2129, +358 (0)40 149 5051


Alkuun »

Alavus
SOTAVANHUKSEN MUSEO

Kirkkotie 8
63300 Alavus
p. +358 (0)40 513 3488 (Alavus-seura ry./ Markus Kurikka)
E-mail
www

Alavus-seura ry:n ylläpitämä kotiseutumuseo toimii kirkon vieressä sijaitsevassa entisessä viljamakasiinissa. Museon nimi tulee J. L. Runebergin Vänrikki Stoolin tarinain Sotavanhus-runosta. Museolla nähtävillä mm. Suomen sodan Alavuden taistelun historiaa, Huhtamäen karamellitehtaan vaiheet ja paikallinen kulttuuri.

Alavus Society’s home region museum is situated in an old granary next to the church. The museum exhibits, among others, the Alavus battle during the Finnish War, history of the Huhtamäki candy factory and the local culture.

Avoinna: 31.7.2018 saakka ti-la 10-14

Open: till 31/7/2018 Tue-Sat 10am-2pm

 
APTEEKKIMUSEO

Niemenkyläntie 250
63600 Töysä
p. +358 (0)40 544 0240
E-mail
www

Apteekkimuseo on avattu Sepänniemessä 6.6.2018. Markku Pohjanpalon keräämä runsas apteekkiesineistö on siirretty Tuurin asemalta ja laitettu esille kaupparakennukseen.

Pharmacy museum has been opened in Sepänniemi on 6th of June 2018. The museum showcases a large collection of pharmacy items collected by Markku Pohjanpalo.
 
LATVALA MOTORSPORT OY

Korventie 2
63610 Tuuri
Puh. 040 512 2252
www

JM-Rally Parc Fermé, Ralliauto- ja palkintonäyttely

Näyttelyssä legendaarisia ralliautoja 70-luvulta tähän päivään sekä Jari-Matti Latvalan autoja,
palkintoja, ajopukuja, tiimivaatteita ja muuta ralliuraan liittyvää.

The Museum tells about the story of famous rally driver Jari-Matti Latvala.
Visitors are also able to see rally cars, driving overalls and trophies from Jari-Mattis childhood to these days.

Avoinna:
Ma – La 10-17
Su 12-17

TÖYSÄN MUSEO

Niemenkyläntie 250
63600 Töysä
p. +358 (0)6 526 1550
www
Avoinna kesä-elokuussa ma-pe klo 10-15, muina aikoin sopimuksen mukaan. Open Jun-Aug Mon-Fri 10am-3pm, other times by appointment.

Töysän museo on Töysä-Seuran ylläpitämä museo, missä esitellään vuosisadan vaihteen ja sota-ajan paikallishistoriaa sekä suutari- ja kauppaesineistöä.

Töysä Museum showcases local history, market items and tools of shoemakers from the turn of century and war time.
 
PANKKIMUSEO JA KUULA-NÄYTTELY

Kuulantie 6
63300 Alavus
p. +358 (0)40 746 2843, +358 (0)40 765 9034
E-mail
www

Esillä pankkimuseokokoelma ja Kuula-näyttely. Alavudelle on perustettu suomenkielisen Etelä-Pohjanmaan ensimmäinen Säästöpankki vuonna 1866, ja pankkimuseonäyttelyyn tulee esineistöä perustamisvuosikymmeneltä lähtien.

The first Finnish Säästöpankki-bank of Ostrobothnia was founded in Alavus in 1866 and the bank museum exhibition has items dating back to the first years.
 

Alkuun »

Kuortane
KUORTANEEN TALOMUSEO

Museopolku 1
63100 Kuortane
p. +358 (0)40 5127 652
E-mail
www
Avoinna 27.6.-29.7.2018 ke-su klo 12-18, muulloin sopimuksen mukaan. Open June 27th - July 29th Wed-Sun 12pm-6pm, other times by appointment.

Museossa näytillä paikallista kulttuuria ja esineistöä. Vanhin rakennus, savupirtti, on peräisin 1500-luvun lopulta.

The museum exhibits local culture and items. Oldest building dates back to the late 16th century.
 
KLEMETTIMUSEO

Kirkkotie 13
63100 Kuortane
p. +358 (0)40 5127 652
E-mail
www

Armi ja Heikki Klemetin (1876-1953) kesäkotiin on koottu kuoronjohtaja, säveltäjä, kirjailija Heikki Klemetin elämään ja musiikkiin liittyvää esineistöä.

Armi and Heikki Klemetti’s summer house is used as a museum where items of the famous conductor, composer and writer’s life and music have been collected.

Avoinna: 27.6.-29.7.2018 ke-su klo 12-18. Open on June 27th - July 29th Wed-Sun 12pm-6pm

 

Alkuun »

Kurikka
KURIKAN KOTISEUTUTALO JA MUSEO

Museotie 19
61300 Kurikka
p. +358 (0)6 450 4137,
+358 (0)6 450 3938
E-mail
www
Avoinna 31.8.2018 saakka ti-pe klo 11-18, la 13-16, muulloin sopimuksen mukaan. Open until 31/8/2018 Tue-Fri 11am - 6pm, Sat 1pm - 4pm, other times by appointment.

Kurikan museossa on näyttelyt paikkakunnan esihistoriallisista esineistä, maatalousyhteisön käyttöesineistä, Kurikan entisestä vuonna 1672 rakennetusta kirkosta sekä paikallisesta naisten ja miesten käsityöperinteestä.

The museum of Kurikka exhibits pre-historical items, old items of the peasant community, Kurikka’s old church built in 1672 and the traditions of the men and womens’ handicraft.
 
JALASJÄRVEN MUSEO

Vanhankirkontie 2/ Museonmäentie 2
61600 Jalasjärvi
p. +358 (0)6 4573079,
+358 (0)40 544 4614
E-mail
www

Kesä-elokuu 10.6.-12.8.2018
ti- pe, su 12-17 ja tilauksesta
ma & la suljettu

Esineistöltään ja laajuudeltaan Pohjoismaiden laajimpia museoita. 31 pohjalaista rakennusta, joista vanhin on vuodelta 1621.

One of the most extensive museums in Scandinavia with 31 traditional buildings of Ostrobothnia, oldest of which dates back to 1621.
 
JURVAN MUSEO

Haapalantie 3
66300 Jurva
p. +358 (0)44 378 2414
E-mail

Museossa näytillä talonpoikaisesineistöä ja -rakennuksia, valokuvia ja rahakokoelma.

The museum has old items and building of the local peasant community, photographs and a collection of money.
 
JYLLIKOSKEN SÄHKÖLAITOSMUSEO

Jyllinkoskentie 120
61300 Kurikka
p. +358 (0)400 562 297,
+358 (0)40 502 3937
E-mail
www

Avoinna sopimuksen mukaan

 
PUUSEPPÄMUSEO

Seppälänkuja 2
66301 Jurva
p. +358 (0)50 366 0079
Facebook
www


Suomen ainut huonekalupuusepän teollisuuteen erikoistunut museo.

The only museum in Finland which has specialized to furniture joinery.


Alkuun »

Lappajärvi
LAPPAJÄRVEN MUSEO

Kotiahonkuja 9
62600 Lappajärvi
p. +358 (0)6 241 25440
+358 (0)44 5661 255
www

Avoinna kesällä 2018 ti - pe klo 12 - 17, la - su klo 12 - 16. Muina aikoina sopimuksen mukaan. Open in the summer of 2018 Tue - Fri 12 am - 5 pm, Sat - Sun 12 am - 4 pm, other times by appointment.

Museotalon pysyväisnäyttelyinä ovat seurakunnan vanhasta historiasta, sotien veteraanien perinnöstä ja Lappajärven 100-vuotiaasta kansakoululaitoksesta kertovat näyttelyt.

Permanent exhibitions at 200 year old museum building showcase the history of Lappajärvi congregation, war veterans and 100 year old Lappajärvi school system.

 
KOTISEUTUTALO TAAVINTUPA

Nykäläntie 118
62600 Lappajärvi
p. +358 (0)44 369 9440
+358 (0)6 2412 5440
E-mail
www

Maalaistalomiljöökokonaisuus 1800-luvun alkupuolelta. Päärakennuksen yläkerrassa pysyväisnäyttelyinä Hemmi Aholan ja Aili Ahosen savitöiden näyttelyt sekä Kalervo Puskalan valokuvia savenvalajamestarista Hemmi Aholasta. Kotiseututalo varattavissa erilaisiin juhliin ja tapahtumiin.

A regional home telling about the life in the early 19th century with a variety of items dating back to that era. Upstairs of main building holds a permanent exhibition of Hemmi Ahola´s and Aili Ahonen´s pottery with photograps by Kalervo Puskala about master potter Hemmi Ahola.

 

Alkuun »

Seinäjoki
ETELÄ-POHJANMAAN MAAKUNTAMUSEO

Törnäväntie 23
60200 Seinäjoki
p. +358 (0)6 416 2648
E-mail
www

Talvikaudella 1.9.-31.5. Avoinna ke klo 12-18, to, pe ja su klo 12-16. Muina aikoina sopimuksen mukaan. Törnävän museoalueella sijaitseva Luonto- ja geonäyttely Keidas on avoinna ke klo 12-18.
Kesäaikana 1.6.-31.8. Avoinna ke-pe klo 12-19, la-su klo 12-17. Päivittäisiä yleisöopastuksia. Muina aikoina sopimuksen mukaan. Museossa käy Museokortti.

Museo-alue kartanomiljöössä. Rakennukset ovat peräisin 1700- ja 1800-luvuilta, mm. Liinamaan tupa, ruutimuseo, kauppapuori ja apteekkimuseo. Kivinavetassa vaihtuvia näyttelyitä, tilauskahvio, myymälä ja luentotila. Lisäksi Vanhassa meijeri rakennuksessa geologiaa ja luontoa käsittelevä näyttely.

Hinta: 6 euroa aikuisilta, 4 euroa lapsilta (7-18 v.), opiskelijoilta, eläkeläisiltä, varusmiehiltä ja työttömiltä. Keitaan liput myydään Törnävän Kivinavetassa. Museoihin on ilmainen sisäänpääsy keskiviikkoisin talvikaudella klo 16–18 ja kesäkaudella klo 17–19.

Winter season: 1.9.-31.5. Open Wed 12am-6pm, Thu, Fri and Sun 12pm-4pm.
Summer season: 1.6.-31.8. Open Tue-Wed 12am-7pm, Thurs-Sun 12am-5pm. Otherwise by appointment.  Closed Mon, Tue, Sat. A nature and geo exhibition, Keidas, at the Törnävä museum area is open 12pm-6pm.

The regional museum of Southern Ostrobothnia is situated in an old manor house with several buildings dating back to the 18th and the 19th centuries: an old fashioned farmer’s house of Liinamaa, a gunpowder house, an old store and a pharmacy museum. The old Cowshed has been renovated and it hosts a variety of exhibitions, a café, a shop and premises for lectures. There is also exhibiton concerning geology and nature in the old dairy farm building.

Price: 4 euros adults, 2 euros kids (7-18 yo.), students, pensioners, draftees and unemployed. Free entry on Wednesdays winter season at 4pm-6pm and summer season at 5pm-7pm.

 
LUMIVAARA MUSEO

Peräseinäjoen kulttuuritalo (POKKI)
Keskustie 28
61100 Peräseinäjoki
p. +358 (0)40 684 2220
+358 (0)40 593 6588

TÖRNÄVÄN MUSEOALUE
Törnäväntie 23
60200 Seinäjoki
p. +358 (0)6 416 2648
E-mail
www
 
SUOJELUSKUNTA- JA LOTTA SVÄRD -MUSEO

Kauppakatu 17
60100 Seinäjoki
p. +358 (0)6 416 2734
www

Talvikaudella 1.9.-31.5. Avoinna ke 12-18 sekä to, pe ja su klo 12-16. Muina aikoina sopimuksen mukaan.
Kesäkaudella 1.6.-31.8. Avoinna ke-pe klo 12-19, la-su klo 12-17. Yleisöopastukset keskiviikkoisin. Muina aikoina sopimuksen mukaan. Museossa käy Museokortti.

Suojeluskunta- ja Lotta Svärd -museo toimii Alvar Aallon suunnittelemassa Etelä-Pohjanmaan suojeluskuntapiirin talossa. Museo on vapaaehtoisen maanpuolustustyön museo, jossa ovat esillä erityisesti suojeluskunnat, lottaliike ja jääkärit. Museossa järjestetään myös vaihtuvia näyttelyitä.

Museossa on lottakanttiini, josta saa tilauksesta lottakahvit. Museon myymälästä voi hankkia erilaisia museon aihepiiriin liittyivä matkamuistoja sekä kirjoja.

Hinta: 6 euroa aikuisilta, 4 euroa lapsilta (7-18 v.) opiskelijoilta, eläkeläisiltä, varusmiehiltä ja työttömiltä. Museoihin on ilmainen sisäänpääsy keskiviikkoisin talvikaudella klo 16–18 ja kesäkaudella klo 17–19.

Winter season: 1.9.-31.5. Wed at 12pm-6pm and Thurs, Fri and Sun 12pm-4pm.
Summer season: 1.6.-31.8.Wed-Fri 12am-7pm, Sat-Sun 12am-5pm. Other times by appointment.

The Civil Guard- and Lotta Svärd Museum is situated in an old Southern Ostrobothnian Civil Guard house designed by Alvar Aalto. The museum showcases the voluntary civil guard work, the so-called Lotta-movement and the Jaegers. Different exhibitions are hosted through the year.

The museum has a Lotta Cantine where - by bookin in advance - you can have a cup of coffee according to the theme. The museum shop has different kinds of souvenirs and books related to the theme of the museum.

Price: 6 euros adults, 4 euros kids (7-18 yo.), students, pensioners, draftees and unemployed. Free entry on Wednesdays winter season at 4pm-6pm and summer season at 5pm-7pm.

 
SUOMEN SIIRTOLAISUUSMUSEO / HAKALAN TALO (Maailman raitti)

Länsirannantie 2
61100 Peräseinäjoki
p. +358 (0)40 774 8577
www

Hakalan talo, Australiasta tuotu keinikämppä ja Siperiasta tuotu Unkurin talo näyttelyineen. Kanadan talo rakenteilla.
Hakala house, barracks brought from Australia and Unkuri house with it's exhibition. Canada house under construction.

Avoinna kesä-elokuu 2018 ma-pe klo 10-18 ja la klo 12-16. Heinäkuussa keskiviikkoisin klo 10-20 (lauluillat).
Avoinna syys-toukokuu 2018-2019 ma-pe klo 10-16 ja la klo 12-16. Muulloin sopimuksen mukaan. Puh. 040 3272 821.

Open June-Aug 2018 Mon-Thu 10am-6pm and Sat 12am-4pm. Open Sep-May 2018-2019 Mon-Fri 10am-4pm and Sat at 12pm-4pm. Other times by appointment. Tel. 040 3272 821.

Hakalan talo kertoo esinein ja kuvin Matti ja Sanna Hakalasta, suomalaisista Amerikan siirtolaisista, sekä heidän jälkipolvistaan. Hakalan talon sisustamista varten on saatu myös toisen suomalaisen siirtolaisperheen, David ja Bertha Suomisen, USA:ssa 1900-luvun alussa käyttämää talousesineistöä ja kalusteita.

The Hakala House tells with pictures and items about the life of Matti and Sanna Hakala, immigrants who moved to America, and their later generations. David and Bertha Suominen have donated their furniture and other items they used in the USA in the beginning of the 20th century.
 
PERÄSEINÄJOEN RIIHIMUSEO

Kannontie
61100 Peräseinäjoki
p. +358 (0)6 416 2648
E-mail
www

Peräseinäjoen Riihimuseo sijaitsee Peräseinäjoen Kannontien varressa. Riihimuseon alue käsittää vanhan riihirakennuksen lisäksi Peräseinäjoen kirkonkylän vanhan lainajyvämakasiinin sekä kaksi pientä aittaa. Riihessä on esillä entisajan viljankäsittelyyn liittyvää esineistöä sekä muita vanhoja maatalouden työkaluja ja -koneita. Makasiinissa on esillä peräseinäjokisten entiseen elämään liittyvää esineistöä.

Peräseinäjoki’s Riihi Museum is located in Kannontie, Peräseinäjoki. The museum is consisted of an old riihi building – a place where grain used to be dried – the old grainary of Peräseinäjoki and two small cottages. The riihi building exhibits old items used to dry grain and other agricultural tools and engines. The granary has items telling about the life of the local people in the old days.
 
NURMON MUSEO

Tepontie 14
60550 Nurmo
p. +358 (0)50 581 1699
www
Avoinna kesäisin ke-su klo 12-18, syys-toukokuussa sopimuksen mukaan. Open Wed-Sun 12am-6pm in summer time, Sep-May by appointment.

Museossa esillä herännäisyys, painijamestarit, Äyräpään taistelu -pienoismalli 5.3.1940 käydystä taistelusta sekä paikallinen valuteollisuus.

The museum of Nurmo exhibits, among others, Pietism, wrestling, the miniature of the Äyräpää fight in March 5th 1940 and the local cast iron industry.
 
ETELÄ-POHJANMAAN TRAKTORIMUSEO

Keski-Nurmontie 79
60550 Nurmo
p. +358 (0)400 165 568
E-mail
www
Avoinna sopimuksen mukaan. Open by appointment.

Traktorimuseo on tällä hetkellä Suomen laajin yksityinen traktorikokoelma: traktoreita on noin 150 kappaletta, joista noin 100 on kunnostettuna.

The Tractor Museum of Southern Ostrobothnia has the largest private collection of tractors in Finland with around 150 tractors,100 of which are renovated.
 
HEVOSTYÖKONEMUSEO

4H-Elämysmaailma
Tuulivuorentie 221 2
61400 Ylistaro
p. +358 (0)400 165 279
www

 
SAIRAALAMUSEO

Huhtalantie 53
Törnävän sairaalan alue T/D-talo
60220 Seinäjoki
p. +358 (0)415 4111
E-mail
www

Avoinna joka kuukauden 3. keskiviikko klo 15-18. Muuna aikana sopimuksen mukaan. Open every month's third Wednesday from 3 p.m. to 6 p.m., other times by appointment.

Sairaalamuseo on erityismuseo, johon on kerätty mm. tutkimus- ja hoitolaitteita/tarvikkeita, keittiö- ja ruokailuvälineitä, huonekaluja, tauluja ja tekstiilejä. Yksi huone on sisustettu 1970-luvun potilashuoneeksi. Perusnäyttelyn lisäksi museotiloissa järjestetään erikoisnäyttelyitä ja luentoja.

Museum is a special museum of hospital instruments and equipments. One room is staged as a patientroom. In addition to permanent exhibition there are also special exhibitions and lectures held.

RITARIN KOTIMUSEO

Taipaleentie 360
61410 Ylistaro
p. +358 (0)400 366 187
E-mail
www

Ritarin Kotimuseo on yksityinen museo, jonka parituhatta esinettä kertovat entisajan maatiloista. Useita rakennuksia.

The Ritari Home Museum is a private museum consisting of several buildings with thousands of different items telling about the life and work of the local peasant community.
 
KRIIKUN MUSEOMYLLY

Kaukolanraitti 71
61400 Ylistaro
p. +358 (0)50 599 7436
+358 (0)40 530 2509
E-mail
www

Kesän 2018 aukioloajat ti-pe 11-18, la 11-16, su 12-19.
Muina aikoina sopimuksen mukaan ja ryhmät tilauksesta.

Kriikun museomylly on ainutkertainen nähtävyys. Komea ja arvokas 3-kerroksinen mylly on peräisin 1870-luvulta. Myllyllä on vanha koneistus sekä mielenkiintoinen historia ja se on entisöity entiseen asuunsa. Tilauksesta voidaan järjestää jauhatusnäytös. Myllymuseon esittely tapahtuu asiantuntevan oppaan johdolla. Myllytuvassa toimii kahvila kesäisin ja tilauksesta voidaan järjestää myös ruokailu museovieraille. Myllynäyttely kertoo entisistä myllyistä ja pihapiirissä toimii vanhan ajan sepän paja. Koko alue on museoviraston suojelema.

Kriikku Mill Museum is a unique attraction. A gorgeous and valuable three-story mill is from the 1870s. It has an old machinary as well as an interesting history and it is restored to its former glory. Milling display is available for order. Mill Museum is presented by an expert guide. Mill cottage has a cafe in the summer and also a food service if ordered. There is also an exhibition of old grain mills and the yard holds a working blacksmith´s shop. All the buildings are preserved by National Board of Antiquities.